نقد و بررسی محتوای کتاب اخلاق حرفه‌ای در مدرسه، تألیف قراملکی و همکاران
کد مقاله : 1003-TPE (R1)
نویسندگان
اکبر پناهی درچه *1، معصومه پوررجب2، کلثوم غلامی اندراتی3
1استاد یار، دکتری مدرسی معارف اسلامی، گروه معارف، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان
2رابط دانشگاه فرهنگیان- اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان
3مربی، دکتری علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، گرگان
چکیده مقاله
اهمیت مباحث مربوط به «اخلاق حرفه ای معلم» به عنوان شاخه ای از «اخلاق کاربردی»، کمتر از ارزش کار معلمی نیست. زیرا این نوع از اخلاق هنجاری به قضاوت و داوری رفتار معلمان به عنوان تاثیرگذارترین قشر جامعه در زمینه شاخص ها و معیارهای شغلی وحرفه‌ای آنان می پردازد. کتاب «اخلاق حرفه ای در مدرسه» که به همت احد فرامرز قراملکی و همکاران در سال 1395 تالیف یافت، نخستین اثر در این زمینه به زبان فارسی است که بصورت کاربردی به بایدها و نبایدهای حرفه معلمی متناسب با نیازهای جامعه امروز و مبتنی بر ارزشهای اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت، تدوین شده است. هرچند این اثر به عنوان یک منبع درسی دانشگاهی، از نقاط مثبت فراوان برخوردار است، اما مانند هر اثر ارزشمند دیگری، نیازمند نقد علمی است تا بتواند به نحوشایسته‌تری در تربیت معلمان بویژه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مفید واقع شود. مقاله حاضر ضمن بررسی موضوعات این کتاب به نقد و بررسی فصل به فصل محتوای آن می پردازد.
کلیدواژه ها
نقد کتاب، اخلاق حرفه ای، صلاحیت حرفه ای، دانشجومعلمان، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی