ویژگی های معلم متعهد در آیینه اسناد آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1014-TPE |
نویسندگان |
محمد ملکی انور *1، روح الله قربانی2 1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان همدان ، پردیس شهید مقصودی همدان 2گروه الهیات و معارف ، دانشگاه فرهنگیان همدان |
چکیده مقاله |
وجود تعهد در حرفه ی معلمی باعث رشد،تعالی و بالندگی آموزش و پرورش وبه تبع آن موجب رشد جامعه بشری میشود.معلمان نیز به عنوان کارگزاران رسمی نظام تعلیم و تربیت نیازمند ویژگی های بسزایی از جمله تعهد و اخلاق هستند.جایگاه معلم به عنوان هدایت کننده والگوی امین وبصیر در فرایند تعلیم وتربیت نسل آینده،غیر قابل انکار است.در اسنادبالادستی وزارت آموزش وپرورش به ویژه سند تحول بنیادین وسند ملی برنامه درسی ویژگی هایی برای معلمان ذکر شده است،که لازم است همه کسانی که در عرضه تعلیم و تربیت فعالیت می کننداین ویژگی ها را بشناسند تا بتوانند از این طریق به آن ها جامعه عمل بپوشانند. بنابراین پژوهش حاضر با همین هدف به بررسی و واکاوی ویژگی های معلم متعهد پرداخته است و با روش کتابخانه ای، داده های مرتبط با موضوع گردآوری شده وضمن بررسی داده ها، با استفاده از تحلیل اسنادی،به بررسی این ویژگی ها در سند تحول بنیادین و سند ملی برنامه ریزی می پردازد. در «سند تحول بنیادین»مدرسه رکن اصلی نظام آموزشی به حساب می آیید و در این مدرسه، معلم عبادی، اخلاقی ، سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی در فرایند تعلیم و تربیت و مؤثرترین عنصر در تحقق ماموریت های نظام تعلیم و تربیت محسوب می شود. سند ملی برنامه درسی که به عنوان یکی از زیر نظامهای اصلی سند تحول بنیادین و نقشه جامع تحقق آن می باشد.در این سند،به بیان ویژگی های که می تواند شاخص های کلی یک معلم متعهد که ،مورد نظر دستگاه تعلیم و تربیت باشد می پردازد. |
کلیدواژه ها |
آموزش و پرورش ، سند تحول بنیادین ، سند ملی برنامه ریزی ، معلم متعهد |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |