اصول اخلاق حرفه ای در آموزش با الهام از قرآن و حدیث
کد مقاله : 1019-TPE
نویسندگان
مسعود رستنده *
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هر دین آسمانی یک‌سخن جهانی دارد سخن جهانی اسلام اخلاق است. در عصر اطّلاعات هستیم و نظام تعلیم و تربیت ما با چالش های جدّی در فرایند آموزش از جهت کیفیّت مواجه است که می‌توان علّت اصلی آن را در عدم توجّه به اصول اخلاق حرفه‌ای در آموزش جستجو کرد. منظور از اخلاق حرفه‌ای همان اصول، وظایف و استانداردهای رفتار فردی و سازمانی است که از افراد حرفه‌ای در مشاغل گوناگون مورد انتظار است. در فرایند آموزش سه مؤلّفه مدّ نظر است: 1. کتاب و محتوا؛ 2. معلّم و 3. دانش‌آموز و دانشجو. در این پژوهش و تحقیق، اصول اخلاق حرفه‌ای در ارتباطِ معلّم با کتاب و محتوا (سه اصل)، اصول اخلاق حرفه‌ای در ارتباطِ معلّم با خودش (13 اصل) و اصول اخلاق حرفه‌ای در ارتباطِ معلّم با دانش‌آموز و دانشجو (27 اصل) جمعًا 43 اصل ارائه گردیده است. هدف این پژوهش ارائه راه کارهای عملی و تجربی به همة معلّمان عزیز است تا از باب حدیث شریف نبوی (ص) اَعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ عَلی عِلمِهِ، به علم و تجربة مخاطبان افزوده شود. روش این پژوهش، روش علمی با رویکرد تحلیل کیفی و توصیف محتواست و پزوهشگر تجربه‌های بیش از سی سال معلّمی خویش را از باب اَلتَّجرِبَةُ فَوقَ العِلمِ در قالب 43 اصل و بر اساس حروف سورة کوثر بعد از بسم الله الرّحمن الرّحیم که جمعاً 43 حرف می‌باشد ارئه نموده است تا این اصول ضمن قرین شدن با قرآن در ذهن‌ها بماند و به فراموشی سپرده نشود و جاودان و با برکت باشد.
کلیدواژه ها
اخلاق_ آموزش_ اصول_ اخلاق حرفه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی