نقش معلم در فرایند تربیت دینی و مذهبی دانش آموزان
کد مقاله : 1022-TPE
نویسندگان
مرتضی کریمی نیا *1، سیده زهرا حسینی2
1استاد دانشگاه فرهنگیان و عضو هیات علمی
2دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر همدان
چکیده مقاله
تربیت صحیح فرزندان یکی از بزرگترین و مهمترین الطاف خداوند است که سبب خوشبختی و سعادتمندی خانواده می‌شود، به همین دلیل در دین اسلام توجه خاصی به این مسأله شده است. مدرسه محل یادگیری دانش و مهارت‌ها و کسب نگرش‌هایی است که فرد را در تمام مدت زندگی همراهی نموده و تضمین‌کننده درستی شیوه‌ی زندگی می‌باشد. شکوفایی تمام و کمال استعدادها و دستیابی به بالاترین سطوح فراگیری، نیازمند برخورداری فراگیرندگان از سلامت و رفاه می‌باشد. انتقال ارزش‌های اساسی و الهی جامعه در کانون اصلی توجه نظام آموزشی قرار دارد، به گونه‌ای که مدرسه دانش‌آموزان را متعهد می‌سازد ارزش‌های جامعه را درونی سازند. کودک باید به خوبی تحت سرپرستی و تربیت مربیان قرار گیرد تا استعدادهای او شکفته و تربیتش کامل شود و به مراحل والای انسانی دست یابد. تربیت و تقویت باورهای دینی و مذهبی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین جنبه‌های تعلیم و تربیت است که از نهاد خانواده آغاز می-شود و در مدارس و دیگر ارگان‌های آموزشی ادامه می‌یابد؛ یکی از معمول‌ترین شیوه‌های آموزش و پرورش اعتقادات مذهبی، بیان آن‌ها از زبان معلمان و مربیان است، زیرا کودک با معلم یا مربی، بهتر و راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کند و تأثیر نقش این افراد، در روحیه و ذهن بشر غیر قابل‌انکار است. این مقاله که با روش تحلیلی و توصیفی و برمبنای مطالعات کتابخانه‌ای صورت گرفته است، برآن است به نقش معلم در فرایند تربیت دینی، اخلاقی و مذهبی دانش-آموزان بپردازد.
کلیدواژه ها
تربیت دینی، معلم، دانش‌آموزان، مدرسه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر