| اخلاق حرفه ای معلم از دیدگاه نهج البلاغه | 
| کد مقاله : 1024-TPE | 
| نویسندگان | 
| طیبه  قمری * علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر، همدان، ایران | 
| چکیده مقاله | 
| اخلاق یکی از اساسیترین ارکان شرایع آسمانی برای رساندن انسان به کمال نهایی است . انسان موجودی است که در درون فطرت خویش اخلاقی است، او نه تنها خوبی ها و زشتی ها را تمییز می دهد بلکه فطرتاً خواهان خوبی ها و گریزان از پلید ی ها است. با این حال انسانی یافت نمی شود که در زندگی روزمره و در مواجهه با مسائل متفاوت زندگی فردی و اجتماعی نیازمند راهکارهای اخلاقی نباشد. وظیفه خطیر معلم در پرورش روح و روان متعلمان، نیازمندی او را به چنین راهکارهایی دو چندان می نماید. این راهکارها اگر از آینه آیات و روایات باشد اعتبار و اهمیت مضاعفی نیز خواهد داشت. بر این اساس، اخلاق معلمی و خودساخته بودن معلمان و مربیان تربیتی، در اسلام اصلی لازم برای هدایت تعلیم و تربیت در مسیر مستقیم الهی است. بنابراین، بسیار بجا و شایسته است معلم با تمسک به آموزه های دینی و سنت و سیره امامان معصوم(ع) درون خویش را از ناخالصی ها پاک سازد، سپس گوهر وجود متربیان را با خلوص و یکرنگی خود جلا و روشنی دهد. لذا با التفات به نکات فوق، هدف اساسی این مقاله آن است که با کمک گرفتن از آیات و روایات، برخی از مولفه های اخلاق معلمی را در فرایند تعلیم و تربیت مورد واکاوی قرار دهد. | 
| کلیدواژه ها | 
| اخلاق معلمی، قرآن، روایات، تعلیم، تربیت. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |