بررسی اصول اخلاق حرفه ای معلم در نهج البلاغه
کد مقاله : 1030-TPE
نویسندگان
معصومه عاشوری *
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان همدان، پردیس شهید باهنر
چکیده مقاله
اخلاق حرفه ای یکی از شاخه های نو ظهور دانش اخلاق در ایران است. آموزش و پرورش نیز نظامی حرفه ای است و معلمان به عنوان افرادی که مسؤولیت تعلیم و تربیت دانش آموزان را بر عهده دارند باید از اصول اخلاق حرفه ای معلمی آگاهی داشته و به آن پایبند باشند، از این رو دستیابی به معیارهای اخلاق حرفه‌ای معلم یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، زیرا رعایت اخلاق آموزشی تضمین کننده ی سلامت فرایند یاددهی- یادگیری است و موجب افزایش تعهد پاسخگویی معلمان نسبت به نیازهای فراگیران می شود. یکی از منابع غنی در اخلاق حرفه ای معلم، بر اساس آموزه های دین مبین اسلام، می تواند آموزه های اخلاقی نهج البلاغه باشد. باتوجه به این مهم، در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل اسنادی، به شناسایی اصول اخلاق حرفه‌ای معلمان با الهام از آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته‌ شد و در نتیجه آن هجده اصل از کتاب شریف نهج‌البلاغه بدست آمد که عبارتند از: یاددهی با عمل، نکوهش نپرسیدن و حق پرسش دانش اموز، صبر و استقامت، بخشش، روحیه عذر خواهی، استفاده از حکمت و موعظه، یاری خواستن از خدا، مدارا کردن با دانش اموزان، با یک دید قضاوت نکردن، پرهیز از افشای عیب، تطابق استعداد و انتظار، صداقت، احترام با وجود آزار، مهربانی و محبت، کنترل زبان، عدم تبعیض، خودسازی و روش تنبیه.
کلیدواژه ها
اخلاق، اخلاق حرفه ای، اخلاق حرفه ای معلم، نهج البلاغه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی