سنجش ویژگی های معلم نمونه در ترازوی نهج البلاغه |
کد مقاله : 1032-TPE |
نویسندگان |
فاطمه احمدی * دانشگاه فرهنگیان همدان دانشگاه باهنر |
چکیده مقاله |
زمانی که با رویکرد تربیتی به نهج البلاغه رجوع شود این نتیجه به دست می آید که کلام مولای متقیان در سرتاسر نهج البلاغه برای تربیت و رشد انسان ها است وهمچنین با سیر در حکمت های نهج البلاغه می توان دریافت موضوع تعلیم و تربیت و جایگاه معلم چه اهمیت ویژه ای دارد.و از همین رو الگو های تربیتی و رفتاری بسیاری برای معلمان مطرح شده است.در ساختار تربیت اسلامی« معلم» یکی از سه ضلع مثلث تعلیم و تربیت است و جایگاه کلیدی دارد،از این رو تلاش برای شناخت وظایف معلم امری ضروری است و در این مقاله سعی شده به این مهم پرداخته شود. این پژوهش با روش کیفی و به صورت توصیفی_تحلیلی، با استفاده از منابع کتابخانه ای و اسنادی حکمت های متناسب با شاخص های معلم نمونه را مورد بررسی قرار داده است. نتایج پژوهش نشان از این دارد که ضروری است دست اندر کاران امر آموزش به نهج البلاغه به عنوان دانش و معرفت عام وضروری کار خویش نگاه کنند و نه تنها به ابعاد مختلف این منابع اشراف داشته باشند بلکه سعی نمایند از این معارف به صورت مستقیم در محتوی درسی خود استفاده کنند و از این طریق متربیان را به کسب و متصف بودن به این معارف تشویق نمایند. نتیجه اتخاذ چنین رویکردی از جانب مربیان این خواهد بود که متربیان هم در حوزه تخصصی که مشغول به یادگیری هستند به معارف دینی به عنوان معرفتی ضروری برای زندگی نکاه می کنند و هم افرادی متخصص و متعهد بار می آورند. |
کلیدواژه ها |
معلم،متعلم،حکمت،نهج البلاغه،تعلیم و تربیت |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |